söndag 21 juni 2015

Den sista resan


Hej ni där hemma! Nu ska jag försöka att ganska ofta uppdatera vad som händer här borta på andra sidan världen i Hong Kong. Det är visserligen över en kort tid så egentligen är det inte så viktigt att uppdatera. Jag menar; jag är ju snart hemma igen! Dag ett-fyra: Resan hit gick okej. Undrar på om jag börjar bli för gammal för att sitta på ett flyg i 17 timmar. Det är inte ett dugg skönt för kroppen. Hotellet hade fixat transfer från flygplatsen till hotellet vilket var superskönt. Även där ett steg mot högre ålder då jag gillar det där bekväma med att bli upphämtat och avlastad direkt utanför hotellet! Jag hade önskemål om ett rum så högt upp det bara går så jag kan titta ut över orten. Våning 30 av 33 fick jag och det var en heeelt ok utsikt skulle jag säga!
Det är varmt i Hong Kong just nu. Det ligger på ca 32 grader konstant och nätterna är det inte många grader kallare. Så duscha känns onödigt eftersom jag vill göra det ungefär var 10:e minut. Jag har vandrat runt lite för mig själv. Jag har vart på lite marknader(MONG KOK), sett ljusshowen som startar varje kväll kl 8 nere vid hamnen. Då har man utsikt över alla hus på andra sidan vattnet och tillsammans med musik så är det någon slags ljusshow både PÅ och från byggnaderna. Helt okej. Jag hade väl mer tänkt mig ett Las Vegas-stuk på det hela men jag antar att jag får vara nöjd med det ändå!
Efter ett par dagar kände jag att det började bli ovärt att ha åkt hit 3-4 dagar för tidigt eftersom jag inte riktigt utnyttjade min tid här i HK. Jag tyckte inte att det var värt att lägga ner de här pengarna på hotell och annat så då passade jag på att gå till Rymduseumet vid hamnen. Det var gratis så det passade perfekt. Småkul och intressant, man blir ju som ett barn lite på sådana ställen. Ja åxå var jag på den där marknaden åxå, Mong Kok. De har en ladies market som jag skippade idag eftersom jag tänkte ta med Hanna dit. En massage tog jag åxå! 110 spänn för en halvtimme. Det tyckte jag var helt okej. fast har haft lite ont i flera dagar nu... Ofta på resor har jag som vana att besöka ställen som Hong Kong science museum. jag var dit sist jag var här och det är ju fantastiskt roligt! Det är som Tom Tits fast MYCKET bättre! Experimentera med ljus, ljud och rörelser. Bygga ihop konstiga pyramider o.s.v. Det är rätt billigt, just nu kostar det ca 27SEK. Men jag väntar med att besöka det igen tills Hanna kommer för det är nog extra kul när man är två! I övrigt varierar priserna här väldigt mycket. Man kan käka billigt för ca 35 spänn men ibland känns det som att man får det man betalar för. Eller så kanske det handlar om VAR man äter egentligen. Köpte vegetariskt en dag och det var dyrare än köttet?! Ingen aning om varför. Kläder kostar som hemma. H&M är nästan ingen skillnad alls. Jag var till "Sports market" där det fanns massor med sportbutiker(NIKE, ADIDAS o.s.v.) men de kostade även de samma som hemma nästan. Jag köpte ett par NikeAIR och det tror jag blev ca 970 spänn. Mc Donalds är billigt! En Bigmac meny för 30 spänn, ja tack! Det är lite jobbigt med maten. Jag vill gärna äta men jag tycker det är lite smått äckligt med ben och fett och sånt där och det är det ju överallt! Så jag har inte vart mätt en enda gång när jag vart här tror jag. Även fast jag käkat på Donken. Donken blir man ju så hungrig av på en gång åxå.. Så jag känner att det här är lite av ett fatcamp på två vis; antingen käkar jag donken hela tiden och går upp i vikt eller så förlorar jag vikt av att äta 1/4 av den mat jag beställer. Vi får väl se. Det är ju bara fem veckor. Människorna här är hjälpsamma. Många är jätteduktiga på engelska men sen har vi de som mer än gärna pratar kinesiska av någon form med en och tror att man ska förstå. Jag vill bara slå dom i huvudet med ett paraply(som man altid bär omkring på tydligen). Men jag lyckas alltid att ta mig dit jag ska så det är bra! Oh ja just det. Man åker ju buss, tåg och båt. Det är rätt bra priser på dom. Båten som tar 5 minuter typ över till andra sidan av hamnen kostar ca 5kr. Bussen kostar nånstans mellan 4-8 kr inne i stan. och tuben kostar lite olika. De har ett annat system än vad vi har. Där scannar man sitt Octopuskort när man går förbi spärrarna men det dras inga pengar förrns man hoppat av för då vet ju systemet hur långt man åkt och hur mycket man ska betala för det. Tycker jag är smart!
Sömnen i flera dagar har vart helt bananas. Men sån blir det. men det hjälper inte direkt till när jag ligger och tänker på hur det kommer at bli på skolan eller vilka människor jag kommer att få träffa och lära känna. Tusen och en miljon tankar på en gång. Det ska bli spännande! Jag ska inte skriva allt i ett enda inlägg för då blir det långt. Så jag delar upp det så kan du läsa lite i taget. Hejdå! P.s. Ni får rasäkta layout och att det ser lite konstigt ut. Jag har inte hittat den där färgen jag vill ha och sen kan jag inte komma på hur man ändrar bredden på texten så det inte blir så långt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar