tisdag 23 juni 2015

Campus och skolan


Först lär jag ju säga att jag fortfarande inte har fått ordning på bloggen. Bilderna är inte så stora som jag vill ha dom. Texterna ligger fel i förhållande till bilder osv. Blir tokig! Så, jag har som sagt äntligen anlänt på campus. Jag fick kontakt med en koreans kille som jag delade taxi med. Det blev inte så farligt dyrt. 150 spänn var för en resa på kanske 20-25 minuter. Vad ska jag säga. Skolan ser precis ut som på bilderna jag visat vissa av er. Det ligger rätt vid vattnet(dock ingen strand så det blir ingen bading)och är hur stort som helst. Det är hissar som går till olika ställen och rulltrappor hit och dit så det gäller att veta var man ska annars är man helt fel ute! Det tar ungefär 15 minuter att gå till ena klassrummet jag kommer använda. Den här bilden är tagen från en av typ tre gångbroar från där jag bor. Den glasbyggnaden du ser bakom alla vita hus. Där har jag min Introduktion till ledarskapskurs. Som jag btw redan har gjort känns det som. Men jag hoppas det kommer massa nytt som jag inte redan visste! Vi hade en liten introduktion av skolan och Hong Kong i övrigt. Han som höll i introduktionen har bott här i 15 år och berättade vad man ska göra och inte göra, vad som betyder vad och hur man ska tolka saker. Bland annat att när bussen du ska med åker förbi dig och chaffisen vinkar till dig; betyder inte att chaffisen skrattar åt dig och inte låter dig följa med. Det betyder att det är fullt(det har vi råkat ut för). Familjer bor på ca 30kvm och det är väldigt vanligt här, han rekommenderade att hälsa på ett hem för att få en uppfattning om hur det är. Att gå bland folk kan vara klurigt enligt honom. Jag tycker det är rätt lätt för det är som i sthlm. Man får lixom cruisa sig fram och ha lite framförhållning vart man går. Så jag har inte haft några problem med att gå runt i stan! MEN i tunnelbanan är det en helt annan värld. Stationerna är stora och man kan gå till massor av ställen via tunnelbanan. och där har de gjort en linje med pilar plus lysande skyltar så man vet vilken sida man ska gå på. Riktigt bra transportflöde där skulle jag säga! Tydligt och bra. Det gillar jag! Som sagt det är en stor skola. När det inte är sommarkursarna som är här så är det 12000 elever här. TOLVTUSEN! Jag tycker det är ganska mycket. Lunchtid kan inte vara den roligaste tiden för restaurangerna. Det finns förresten hur många restauranger här som helst. Vi har till och med McDonalds! Vi måste typ äta i restaurangerna varje dag för i våra gemensamma utrymmen finns det inte plattor. Endast micro. Jag är ganska besviken på den delen. Vi har en mataffär på campus åxå så jag vill ju handla och laga mat. Så jag har köpt mig en kopp jag kan gömma öl i iaf. Vi får inte ha alkohol på campus på nåt vis. Så en mugg är viktigt. Vi var även till ett ställe jag inte minns namnet på just nu men det var en massa stränder och marknader. Det var sjukt varmt den här dagen och jag har nog aldrig varit så slut i hela mitt liv. När vi fick tag på en iskall cider så var vi väldigt glada! Senare var vi upp till Victoria Peak när det blev mörkt och det var hur vackert som helst. jag såg över hela city och det var fantastiskt! Bilden visar nog rätt passande hur det var. Den här dagen innebar en massa hejandes och presenterandes av sig själv för folk. Man hejar på alla. Har man inte hälsat på någon så går man fram och gör det. Men det där med att minnas namn är inte riktigt min grej så de flesta heter fortfarande Du. Det var min grupp på turen. Asiaterna och svensken. Just ja, jag skrev nåt om det där om AC på instagram. Oj så himla onödigt det var. Bara för att jag har läst att man ska betala för det så antog jag att den inte fungerade om man inte just betalade för den så jag testade den aldrig. Har aldrig sovit så dåligt som den natten! Men sen fick jag reda på att betalning för AC inte gäller sommarstudenterna. Så. Nu går det bra!=)Rummet mitt som delas: Jag hade tur att jag fick rum ut mot havet. För de första nätterna när jag fortfarande inte sov som man ska så fick jag se vaka soluppgångar. Panoramabild över hamnen i HK City: Utsikten på soluppgången: Mer bilder kommer på skolan och campus senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar