tisdag 4 januari 2011

57 miljoner triljoner glittrande partiklar



OJ!

Som ett norrsken i vattnet

Låg i sängen och tittade på tv så ringde Rob mig och sa att jag måste komma ner till the waterfront. Han ville visa mig nåt.
Vi gick förbi ett träd som är planterat i i stenar så han sa till mig att plocka upp fulla nävar och sen följa med honom. Jag frågade vad som var på gång och han sa: vi ska kasta dom på fiskmåsar de ligger där borta och sover! neeee sa han då det ska vi inte(fast jag måste säga att de snuskiga djuren skulle förtjäna en liten sten på foten iaf så de slutar ta min mat!)
Men vi gick ner till vattnet iaf och han kastade i lite stenar. Det var lite som Avatar och Avgrunden. när stenarna träffade vattnet så så blev det vågor av ett blå grönt ljus. små små kristaller som bara lystes upp. jag kommer lägga upp bild och en film. Vi har inte gjort dom men ni får ett hum om vad jag menar. ASCOOLT!
Vi gick ner till hamnen och petade med en pinne i vattnet med, såg ut som att det kom grön eld från pinnen och löven!


INFO:
Bioluminescence is the production and emission of light by a living organism. Its name is a hybrid word, originating from the Greek bios for "living" and the Latin lumen "light". Bioluminescence is a naturally occurring form of chemiluminescence where energy is released by a chemical reaction in the form of light emission. Fireflies, anglerfish, and other creatures produce the chemicals luciferin (a pigment) and luciferase (an enzyme).[1] The luciferin reacts with oxygen to create light. The luciferase acts as a catalyst to speed up the reaction, which is sometimes mediated by cofactors such as calcium ions or ATP. The chemical reaction can occur either inside or outside the cell. In bacteria, the expression of genes related to bioluminescence is controlled by an operon called the Lux operon.[2]
Bioluminescence occurs in marine vertebrates and invertebrates, as well as microorganisms and terrestrial animals. Symbiotic organisms carried within larger organisms are also known to bioluminesce.

1 kommentar:

  1. Wow! Något sådant har jag aldrig sett i Sverige eller någon annanstans heller för den delen. Vilken upplevelse att få se det här! Hoppas du har många bilder härifrån!
    Kram mamma

    SvaraRadera